Verslag vogelshow Zuid-Oost Groningen 2018

Afgelopen week werd de tweede regionale vogelshow Zuid-Oost Groningen gehouden. De show is ten opzichte van de eerste show op een aantal onderwerpen gegroeid. Het aantal vogels bedroeg 325. Dat is een toename van 18. Ook waren er meer inzenders (vorig jaar 35, dit jaar 41, waaronder 2 jeugdleden). Die nieuwe inzenders kwamen van de ondersteunende verenigingen Veendam en Oude Pekela. We zien dit als een gunstige ontwikkeling. De show krijgt hiermee een groter draagvlak.

De indeling van de tentoonstellingsruimte is geheel veranderd. De bezoekers zagen dit als een enorme verbetering. Het opbouwen ging vlot. Er was al heel wat voorwerk verricht aan het verbeteren van de stellingen en de verlichting. De temperatuur was, naar aanleiding van opmerkingen daarover bij de eerste show, met enkele graden omhoog gebracht.

Wellicht het belangrijkst is echter dat de kwaliteit van de ingezonden vogels, naar het oordeel van de keurmeesters, met een sprong vooruit is gegaan. Dat is ook duidelijk aan de puntentoekenning te zien. Het “regende” 92 punten. De kampioenen moesten door nadere aanwijzing van de keurmeesters worden bepaald.

Het is jammer dat er dan toch inzenders zijn die slecht verzorgde vogels in vuile kooien inbrengen. Bij een hoge gemiddelde kwaliteit vallen zij dan extra uit de toon, ook al tonen de keurmeesters zich welwillend. “Als iemand even de veel te lange nagels van die vogel knipt, kan ik hem het aantal punten geven dat hem toekomt”, zegt zo’n keurmeester dan. Iemand van de tentoonstellingsorganisatie neemt de vogel dan even mee om op een stil plekje de nagels wat in te korten. Foute veertjes werden na een opmerking en met toestemming van een keurmeester op het laatste moment met een pincetje verwijderd. Op zo’n moment is dat een zenuwenklusje. De inzender kan dat toch beter in alle rust thuis doen voordat hij de vogels inbrengt. Veel te veel schelpenzand in een kistkooi wordt door de voordragers en de keurmeesters ook niet op prijs gesteld. Ze sjouwen zich een breuk en de keurtafels buigen door onder het gewicht. Een dun laagje zand is meer dan voldoende voor de enkele dagen dat een vogel is de tentoonstellingskooi verblijft. Ook hinderlijk was dat er achtereenvolgens 3 parkieten het deurtje van hun kooitje open wurmden en door de hal gingen vliegen. Het valt dan nog niet mee om ze terug te krijgen. Er zijn ook parkietenliefhebbers die de deurtjes uit voorzorg dichtplakken.

Tijdens de opening werd de heer J. Schokkenbroek door de voorzitter van het district de heer W. Zijlstra gehuldigd vanwege zijn 60 jarig lidmaatschap. Van voorzitter Jan Kalk van de vereniging Onstwedde/Alteveer ontving hij een oorkonde.

Het was tijdens de opening erg druk en het bleef druk tot aan de sluitingstijd. Op vrijdagochtend kwamen zoals gebruikelijk alle groepen van de plaatselijke basisschool een kijkje nemen naar de vogels. Ze kozen de in hun ogen mooiste vogel uit voor de Dreischeerbokaal. Vrijdagmiddag viel de belangstelling wat tegen, maar tegen de avond liep de zaal in zo’n twintig minuten tijd opeens weer vol. Ook de zaterdagochtend trok weer veel publiek. Na het trekken van de lootjes, waarmee vleesprijzen en prijzen die door enkele sponsoren ter beschikking waren gesteld konden worden gewonnen, kon iedere inzender zijn vogels weer mee naar huis nemen. De afbouw verliep daarna gesmeerd.

We kunnen terug zien op een zeer geslaagde show.